دستگاه چیلر مرکزی برای کل ساختمان

یکی از سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی، داکت اسپلیت میباشد که بسیار کاربردی بوده و با مصرف انرژی کم، بازده بالایی دارد.

داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست داکت به معنای کانال بوده و این سیستم از کانال کشی های زیادی استفاده میکند.

با استفاده از داکت اسپلیت متوان هوای گرم و هوای سرد را تامین کرد. البته در این سیستم ها میتوان برای کاهش مصرف برق در فصول سرد سال میتوان از کویل آب گرم استفاده کرد.
داکت اسپلیت ها نوعی سیستم سرمایش و گرمایش هستند که یکی از سیستم های تهویه مطبوع به شمار میروند.

سیستم تهویه مطبوع با انجام عملیاتی روی هوا، آن را از نظر دما و رطوبت برای ساکنین مطلوب تر میکند. پس این سیستم هم که یکی از این سیستم های تهویه مطبوع است، همین کار را انجام میدهد.

این سیستم ها از ۲ یونیت تشکیل شده اند.

بخش مرکزی آن که خارج از ساختمان نصب میشود، بر اساس تنظیماتی که روی آن انجام میشود، متناسب با فصلی که در آن هستیم، هوای گرم یا سرد را تولید میکند.

بخش داخلی آن که معمولاً در سقف کاذب نصر میشود نیز با کانال کشی ها به بخش خارجی متصل است و هوای تولید شده در بخش مرکزی را در داخل واحد به جریان در می آورد.این دستگاه نیز مانند بسیاری از لوازم و سیستم های دیگر، دارای انواع مختلفی میباشد.

این سیستم ها دارای ۲ نوع میباشند:

سیستم های اینورتر
سیستم های معمولی

در سیستم های اینورتر، موتور دستگاه به صورت متغیر کار میکند که سرعت بیشتری دارد و در نتیجه در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی میشود. منظور از متغیر این است که، زمانی که دمای هوا مطلوب تر باشد موتور دستگاه با دور کومتری کار میکند و زمانی که هوا مطلوب نیست موتور با دور بیشتری کار میکند. در نتیجه مصرف انرژی کاهش پیدا میکند.

در سیستم های معمولی، دور موتور ثابت بوده و همیشه در یه سرعت کار میکند تا زمانی که شما تنظیمات آن را تغییر دهید.
این دستگاه نیز مانند بسیاری از لوازم و سیستم های دیگر، دارای انواع مختلفی میباشد.

انتخاب تخصصی داکت اسپلیت

بالاتر برخی از مزایای داکت اسپلیت را گفتیم که داکت اسپلیت دارای مصرف برق پایین بوده و همچنین هزینه اولیه آن پایین است چرا که بهجای خرید چندین دستگاه و استفاده از ۱ دستگاه مجزا برای هر واحد می‌توانید از یک دستگاه مرکزی برای کل ساختمان استفاده کنید، علاوه بر این گفتیم که هزینه نگهداری از داکت اسپلیت پایین است.

به طور کلی داکت اسپلیت ها دارای ۲ بخش جدا هستند، یکی یونیت داخلی یا هواساز و یکی یونیت خارجی که این ۲ بخش با استفاده از یک لوله مسی به یکدیگر متصل شده اند.

در واقع، هوای سرد و یا گرم، در دستگاه مرکزی تولید شده و با استفاده از کانال ها به دستگاه داخلی که در اتاق ها قرار دارد وارد می‌شود و این دستگاه، هوا را در داخل اتاق یا واحد به جریان در می‌آورد.

بنابراین استفاده از داکت اسپلیت برای ساختمان های بزرگ با تعداد واحد زیاد، پیشنهاد می‌شود.

این سیستم ها دارای ۲ نوع میباشند:

سیستم های اینورتر
سیستم های معمولی

در سیستم های اینورتر، موتور دستگاه به صورت متغیر کار میکند که سرعت بیشتری دارد و در نتیجه در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی میشود. منظور از متغیر این است که، زمانی که دمای هوا مطلوب تر باشد موتور دستگاه با دور کومتری کار میکند و زمانی که هوا مطلوب نیست موتور با دور بیشتری کار میکند. در نتیجه مصرف انرژی کاهش پیدا میکند.

چیلر تراکمی به تنهایی اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده انرژی الکتریکی در موتورخانه ساختمان هستند. در همین راستا وجود رسوب در لوله‌های داخلی دستگاه، نشت سیال مبرد و یا سایر عوامل دیگر می‌تواند هزینه‌های راهبری دستگاه را به نحو چشمگیری (حدود ۸ تا ۱۰ درصد) افزایش دهد.

کارکرد چیلرها در شرایط بهینه می‌تواند سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه کاهش هزینه‌های انرژی، راهبری و نگهداری چیلر تراکمی شود. در حال حاضر با استفاده از روش‌های نگهداری چیلر از راه دور و مانیتورینگ ۲۴ ساعته دستگاه‌ها و چیلرهای ساختمان، می‌توان احتمال بروز خطا و خاموشی در دستگاه‌ها را به حداقل رساند و از طرف دیگر در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات پدید آمده اقدام نمود.

در سیستم های معمولی، دور موتور ثابت بوده و همیشه در یه سرعت کار میکند تا زمانی که شما تنظیمات آن را تغییر دهید.

گزارش روزانه اولین قدم برای نگهداری و راهبری کارآمد هر چیلری در موتورخانه ساختمان است. ثبت رویدادها و گزارشات، تاریخچه عملیاتی دستگاه شامل دمای قسمت‌های مختلف، فشار نواحی مختلف، سطح سیال و نرخ جریان آب عبوری در کندانسور و اواپراتور را برای شما فراهم می‌کند. فن‌آوری‌های مانیتورینگ از راه دور به شما امکان نظارت مداوم بر عملکرد داده و ثبت گزارشات روزانه در آنها به صورت کاملاً پیوسته‌ای انجام می‌شود. در صورت عدم وجود سیستم مانیتورینگ، بایستی چک‌لیست‌های لازم برای این منظور تدوین گردیده و به طور منظم توسط اپراتورها و راهبران دستگاه تکمیل شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *